آروین پلاست
خانه / دسته‌بندی نشده / خط تولید بطری پت

خط تولید بطری پت

خط تولید بطری پت

تمامی بطری‌های حامل نوشیدنی‌های گازدار آب‌معدنی، آب رادیاتور و… از جنس پت(پلی اتیلن ترفتالات) هستند. بطری پت می‌تواند در سایزهای مختلفی از جمله ۲۵۰ سی‌سی و حتی تا ۴ لیتر و حجم‌های بالاتر نیز تولید شود.
خط تولید بطری‌های پت شامل ماشین‌آلاتی چون تزریق پریفرم، باد کن پت و تزریق درب بطری می‌شود که اهمیتشان تقریباً به یک اندازه بالاست:
⦁ تزریق پریفرم :
این ماشین در حقیقت یک دستگاه تزریق پلاستیک به‌حساب می‌آید. عمده‌ترین تفاوت‌های دستگاه‌های پت و تزریق عادی بزرگی بدنه دستگاه است که نشان از قدرت اسکترودر آن دارد. به‌ همین نسبت سیلندر ماردون دستگاه و گیره‌های کنترل‌کننده نیز بزرگ‌تر خواهند بود و به ‌طورکلی، کیفیت دستگاه را بالا می‌برند. البته این حجم با قیمت بالایی همراه می‌شود و از همین رو انتخاب آن را سخت می‌کند. تصمیم این انتخاب معمولاً بر اساس تعداد حفره در قالب‌ها و بودجه اولیه برای خرید گرفته می‌شود.
نمونه‌های ایرانی این دستگاه‌ها هم اکنون در کشورمان تولید می‌شوند و گنجایشی تا حدود ۲۴ حفره را نیز به خریداران ارائه می‌کنند. البته این حفره‌ها به ‌صورت صعودی افزایش پیدا می‌کنند و حالت پایه این دستگاه‌ها عموماً برای تزریق ۲۰۰ تن پریفرم طراحی‌ شده‌اند. حالت‌های ۳۲ حفره‌ای برای ۳۰۰ تن و حالت‌های ۴۸ حفره‌ای برای تزریق پلاستیک در حدود ۵۰۰ تن نیز پیشنهاد می‌شوند.

دستگاه های باد کن

دستگاه تولید بطری پلاستیکی یا همان بادکن پت در بین کار آفرینان و تولید کنندگان بصورت چشمگیری افزایش یافته است. دلیل این امر تقاضای بالای بازار به استفاده از این نوع بطری میباشد.ولی همین تقاضای بالا بازار باعث شده است تا افراد زیادی نسبت به تولید این نوع بطری ها روی بیاورند که هر گونه اقدام بدون تحقیق و بررسی متاسفانه خسارات مالی فراوانی را بر تولید کننده وارد میکند .
هم اکنون سهم عمده کارخانجات تولیدی نوشیدنی بخصوص نوشابه و آب معدنی را بطری های پت به خود اختصاص داده اند.این بطری ها گه توسط دستگاه های بادکن پت تولید میشوند روز به روز بر تولید آنها افزوده میشود تا حدی که امروز بطری های شیشه ای کمتر به چشم میخورد. شناخت دستگاه تولید بطری:
بطری های پلاستیکی موجود در بازار که با نام بطری پت معروف هستند,بوسیله دستگاهی تولید میشوند که امروزه در صنعت بنام بادکن پت شناخته میشود و این دستگاه ها بسته به تیراژو ظرفیت تنوع مختلفی دارد این دستگاه های پر طرفدار به دسته های مختلفی تقسیم میشود.انواع دستگاه های تولید بطری پلاستیکی پت عبارتند از:
۱-دستگاه بادکن پت اتوماتیک
۲-دستگاه بادکن پت دستی.
۳-دستگاه بادکن پت نیمه اتوماتیک
دستگاه پت نیمه اتوماتیک تقریبا از نظر کارکرد و مکانیزم مابین ۲ دستگاه دیگر است و قسمت کوره ان بصورت اتوماتیک عمل میکند.در هر صورت در نهایت کار همه این دستگاه ها تولید بطری پلاستیکی پت میباشد و تفاوت فقط در نوع عملکرد است.
آیا تولید بطری پلاستکی به وسیله دستگاه بادکن به صرفه است؟
جواب این سوال در مورد تولید بطری پلاستیکی کاملا مشخص است (بله و خیر ) . شخص اگر با آگاهی کامل نسبت به موارد ذکر شده بالا و عواملی گوناگون اطرف خود شروع به این کسب و کار کند.با وجود مصرف بالایی که این محصول, دارد میتواند به راحتی در بازار این محصول فعالیت کند.

 

اصطلاح بادکن پت در دستگاه تولید بطری پلاستیکی چیست؟
بادکن پت بطور کلی نام دستگاهی است که بوسیله آن فرآیند تولید بطری پلاستیکی انجام میشود و این فرآیند باعث شکل گیری یک بطری پت میشود.در تمامی مدلهای موجود ماهییت کاری یکسان است که این فرایند در چند مرحله پریفرم گذاری حرارت دادن به پریفرم جهت حالت پذیری و سپس دمیدن هوا داخل پریفرم گرم شده باعث شکل گیری این بطری میشود که بسته به مدل اتوماتیک یا دستی این فرآیند توسط اپراتور یا بصورت کامل توسط دستگاه بصورت اتوماتیک انجام میپذیرد.
دستگاه بادکن پت (تولید بطری پت) از ۳ قسمت تشکیل شده است:
۱- کوره جهت گرم کردن پریفرم و اماده حالت پذیری شدن.
۲-قسمت بادکن که دمیدن هوا داخل قالب های این قسمت انجام میپذیرد.
۳-کمپرسور هوا که جهت دمیدن انجام میگیرد.
البته قسمت ۲ و۳ در واقع یک قسمت میباشند.
مجموع این دو قسمت بعنوان دستگاه بادکن پت و یا بعنوان دستگاه تولید بطری پلاستیکی شناخته میشود.
مواد اولیه دستگاه تولید بطری پت
دستگاه های تولید بطری پلاستیکی پت بطور کلی مواد اولیه ای دارن که با نام پریفرم شناخته میشود. پریفرم ها توسط دستگاه های پریفرم ساز تولید میشوند و بعد از آن وارد چرخه تولید بطری میشوند.معمولا اکثر تولید کننده های بطری پریفرم را بصورت آماده خریداری میکنن مگر اینکه تولیدات به اندازه ای بالا باشد که خرید پریفرم از نظر سود دهی به ضرر است .
دانستن این نکته بسیار مهم است : در دستگاه های تولید بطری پلاستیکی کیفیت محصولات نهایت با کیفیت پریفرم بسیار در ارتباط میباشد .خرید پریفرم با کیفیت باعث تولید بطری های مناسب و با کیفیت از نظر شفافیت,انعطاف پذیری,استحکام و دیگر مسائل میشود. در نتیجه سود و فروش ییشتری هم خواهد داشت .

ساخت درب بطری

برای تولید درب بطری  از دستگاه تزریق با قالب مخصوص  استفاده می‌شود و بیشتر کارخانه‌ ها از یک دستگاه تزریق همه کاره برای تولید آن استفاده میکنن . معمولاً با توجه به وزن کلی بار و تعداد درب ، تولید محموله نهایی مشخص ‌شده و توسط دستگاه همه‌کاره وارد مراحل نهایی تولید خواهد شد .
در نهایت همه مراحل طی شده به خط جمع آوری میرسن که در آن‌جا بطری‌ها را به‌صورت آماده به کارخانه‌های تولیدات مواد غذایی هدایت می‌کنند. البته به علت حجیم بودن بطری (بخصوص بطری های پت)و هزینه ی بالای جابجایی ،مرحله قالب گیری بادی در خود کارخانه و قبل از مرحله پر شدن انجام میشود. امروزه مواد شوینده و نوشیدنی‌های گازدار بیشترین استفاده از این پلاستیک‌ها را دارند و دستگاه‌های تزریق پلاستیک را به ارتقای کلی وادار کرده‌اند. همین دستگاه‌ها با افزایش کاربری می‌توانند ظروفی با حجم بیشتر تولید کنند که مواد شوینده را تا حدود ۲۰ لیتر نیز در خود جای می‌دهند.

بطری‌های پلاستیکی کاربردهای گسترده‌ای در زندگی روزمره ما دارند؛ همچنین هزینه و انرژی بسیار زیادی صرف تولید این بطری‌ها می‌شود. به همین خاطر ، هرگز نباید بصورت زباله دور ریخته بشوند . ماشین‌آلات بازیافت پلاستیک آماده‌اند تا با این قطعات پلاستیکی، بطری‌های جدیدی تولید کنند. با این کار، هم هزینه‌های تولید گرانول را کاهش دادیم و همچنین محیط‌زیست را از آلودگی‌های روز افزون نجات میدیم .

 

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
شرکت آروین پلاست
 مدیر عامل شرکت: آقای مهدی خدابخشی
مشاور مشتریان: 09125187269
آدرس آی دی ایسنتاگرام: doplastic@
پست الکترونیکی: mehdikhodabakhshi1981@gmail.com

مطلب پیشنهادی

مروری بر خصوصیات و معیارهای مرغوبیت بطری های پت

مروری بر خصوصیات و معیارهای مرغوبیت بطری های پت بطری پت و کاربرد وسیع آن، …

تماس بگیرید