آروین پلاست
خانه / بطری پت / مروری بر خصوصیات و معیارهای مرغوبیت بطری های پت

مروری بر خصوصیات و معیارهای مرغوبیت بطری های پت

مروری بر خصوصیات و معیارهای مرغوبیت بطری های پت

بطری پت و کاربرد وسیع آن، بعید است قطعا برای شما نا شناخته نیست . امروزه و در شرایط فعلی، در هر لحظه ممکن است ده‌ ها بطری با این خصوصیات در اطراف خود داشته باشید. در همین لحظه که در حال مطالعه این یادداشت هستید، احتمالاً میلیون‌ها نوع از بطری‌های پت در حال تولید میباشد و این نفوذ بسیار بالای آن‌ها را در نظام عرضه و توزیع مواد مختلف نشان می‌دهد؛ امری که شاید به مذاق فعالان زیست‌محیطی خوش نیاید اما یک واقعیت قطعی است. با این اوصاف هیچ تولیدکننده امروز نمی‌تواند چشم خود را بر خواص و ویژگی‌های بطری‌های پت بسته و اهمیت آن‌ها را نادیده بگیرد. ما نیز در همین راستا قصد داریم تا با محوریت قرار دادن ماهیت بطری‌های مذکور، در معرفی و شناخت آن در ذهن مخاطبان یک گام مهم و اساسی برداریم.
در این مقاله ضمن پرداختن به کلیاتی در مورد مزایا و مشخصات این محصول، تلاش می‌کنیم تا معیارهای کلیدی برای تشخیص یک بطری پت مرغوب را در کنار هم مرور کنیم.

نشانه‌های بطری پت مرغوب چیست؟
شناسایی بطری پت مرغوب به طور تخصصی و کاملاً دقیق، اصلا کار ساده‌ای نیست و قطعا به دانش و شناخت کافی نیاز دارد. اما در واقع حتی عامه مردم نیز از روی شکل و برخی خصوصیات ظاهری می‌توانند به طور نسبی متوجه کیفیت آن شوند. برخی نشانه‌ها مانند سطح مناسب شفافیت یا قدرت کافی در برابر کشش، برخی از خصوصیاتی هستند که مشتریان عادی و آماتور نیز به‌سادگی آن‌ها را درک میکنن. اما به هر حال اکنون قصد داریم تا با مروری بر اصلی‌ترین خصوصیات بطری پت مرغوب، در رسیدن به یک شناخت نسبتاً تخصصی، کمک کنیم. فراموش نکنید تخصص و دانش در این حوزه، امری نیست که صرفاً با یک یادداشت بدست آید و این صرفاً تلاشی برای معرفی بهتر خصوصیات بطری‌های پت میباشد.
استاندارد بودن پت پریفرم اهمیت دارد
فراموش نکنید که پت پریفرم هرچند به طور مستقیم کاربردی نبوده و قابلیت نگهداری و حمل مایع را ندارد؛ اما این بدان معنی نیست که استاندارد بودن آن مهم نیست. برای تولید بطری پت مرغوب، استفاده از پت پریفرم استاندارد الزامی است. به عنوان یک ماده اولیه برای بطری، اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد یا مطابق یک فرآیند استاندارد تولید نشود، نمی‌تواند به یک بطری پت مرغوب منتهی شود. پس یک گام بسیار مهم در تولید بطری مرغوب، استفاده از پت پریفرم استاندارد است. هرچند در بخش بعدی بیشتر به این موضوع می‌پردازیم اما باید نظر داشت که شرط لازم برای تولید بطری پت مرغوب، پت پریفرم استاندارد است! ما قبل‌تر و به شکل مجزا، توضیحات لازم برای تشخیص و شناسایی پت پریفرم استاندارد را ارائه کرده‌ایم.

در تولید بطری پت مرغوب چه نکاتی باید رعایت گردد؟
برای دستیابی به یک بطری پت مرغوب، ده‌ها و شاید حتی صدها عامل و فاکتور مختلف اهمیت دارند. برخلاف تصور عامه مردم، تولید یک بطری پلاستیکی، اصلاً کار ساده یا روتینی نیست و به بررسی‌های بسیار متعددی نیاز خواهد داشت . علاوه بر عبور از واحدهای کنترل کیفی عمومی و کلی، بطری پت مرغوب باید توانایی تطابق‌پذیری با محصولات ویژه و خاص را نیز داشته باشد. یعنی به عنوان نمونه بطری‌های پت مناسب برای روغن نسبت به بطری برای یک ماده دارویی، آزمایش‌ها و پروتکل‌های نظارتی متفاوتی را پشت سر خواهد گذاشت . اما در یک نگاه کلی و بدون ورودی به جزئیات این چنینی، می‌توان چند عامل برجسته را در تولید یک محصول مرغوب نام برد.

استفاده از پت پریفرم استاندارد و ویژگی آن
ما یکی از بخش‌های اصلی این یادداشت را به رابطه بین پت پریفرم استاندارد و بطری پت مرغوب اختصاص دادیم. به منظور کسب اطلاع بیشتر می‌توانید به این بخش مراجعه کنید. پس از خواندن بخش مذکور خودتان متوجه خواهید شد که از اساس بدون استفاده از یک پت پریفرم استاندارد نمی‌توان یک بطری پت مرغوب تولید کرد. هرچند استفاده از پت پریفرم استاندارد صرفاً شرط لازم برای این کار میباشد، بدون استفاده از آن نمی‌توان انتظار یک محصول نهایی باکیفیت را داشت.
توجه به گرید کیفی و پروتکل‌های بهداشتی
باید دقت داشته باشید که بطری‌های پت گاهاً ممکن است بسیار مرغوب و باکیفیت باشند. اما با کاربرد مدنظر شما مطابقت پیدا نکنند. لذا در کنار اهمیت به کیفیت، از همان مرحله اول، یعنی تهیه گرانول، باید بدانید بطری پلاستیکی شما قراره در نهایت از چه محصولی محافظت کند. با این رویکرد در دام اشتباهات رایج این حوزه نیفتاده و در نهایت یک محافظ و نگهدارنده مرغوب و باکیفیت برای محصول مدنظر تولید می‌کند.
شاخص‌ها و معیارهای تخصصی
در کنار موارد کلی فوق اما، برخی از تست‌ها و معیارهای تخصص و فنی وجود دارند که افراد آگاه و متخصص این حوزه، آشنایی کاملی با آن‌ها دارند. در ادامه به صورت تیتروار و موردی به برخی از این شاخص‌ها، نکات و معیارها می‌پردازیم.
⦁ نبود چین خوردگی در پایه (اصطلاحاً دکمه بستن) یا هر نوع گسستگی و پارگی؛ همچنین پایه نباید گهواره‌ای شده و یا ثبات کافی نداشته باشد
⦁ نبود انحنا یا خمیدگی در دهانه یا همان گلویی بطری؛ گاهی در این بخش گوشت اضافی وجود دارد که نشان از عدم مرغوبیت بطری پت است
⦁ موفقیت در عبور از تست ترکیدگی با فشار درونی
عدم مشاهده ترک در ورودی تزریق
⦁ موفقیت و اخذ تأییدیه در آزمون‌های پرتاب، سطح پرشده یا واکنش در تحت فشار
⦁ نبود خط جدایی پهن در بخش تحتانی یا جانبی بطری
⦁ مشخص بودن نماد بازیافت و سایر نمادهای موجود بسیار مهم میباشد .
⦁ نبود سفیدی یا استرس سفید در دیواره بطری که به آن مرواریدی شدن نیز میگویند .

استفاده از دستگاه بادکن پت مناسب
در مرجله بعدی آن چیزی که بر کیفیت نهایی بطری مؤثر میباشد ملزومات و ابزاری است که در مسیر تولید آن به کار می‌گیرید. دستگاه بادکن پت، یکی از مهم‌ترین ملزومات میباشد که در مسیر تبدیل از پریفرم به بطری اصل‌ترین نقش را ایفا می‌کند. برای تولید یک بطری مرغوب نیاز است که از یک دستگاه بادکن پت باکیفیت و استاندارد استفاده شود. به طوری که پریفرم‌های آماده و مرغوب بدون کمترین آسیب و مشکلی از طریق کشش، گرمایش و دمش فشار هوا، به سایز، حجم و شکل دلخواه تبدیل شوند. وجود برخی نواقص در دستگاه بادکن پت یا حتی نامرغوب بودن آن از ریشه و اساس، باعث می‌شود بطری‌های پت مرغوبی را در نهایت نداشته باشید.

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
شرکت آروین پلاست
 مدیر عامل شرکت: آقای مهدی خدابخشی
مشاور مشتریان: 09125187269
آدرس آی دی ایسنتاگرام: doplastic@
پست الکترونیکی: mehdikhodabakhshi1981@gmail.com

مطلب پیشنهادی

خط تولید بطری پت

خط تولید بطری پت تمامی بطری‌های حامل نوشیدنی‌های گازدار آب‌معدنی، آب رادیاتور و… از جنس …

تماس بگیرید